Διαβάστε:
ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ
Άρτα, 11/05/2011
Προς: Υπουργό ΠΔΒΜΘ, κ. Α. Διαμαντοπούλου
Κοιν: -Πρωθυπουργό, κ. Γ. Παπανδρέου
- Υφυπουργό ΠΔΒΜΘ, κ. Ι. Πανάρετο
- Ειδικό Γραμματέα ΥΠΔΒΜΘ, κ. Β. Παπάζογλου
Αξιότιμη κ. Διαμαντοπούλου,
Επιτρέψτε μας, μετά τη συνοπτική ανακοίνωση του ΥΠΔΒΜΘ της 10ης/05/2011 περί αναστολής της εισαγωγής φοιτητών σε ορισμένα Τμήματα ΤΕΙ, εμείς, ως απλοί αλλά ενεργοί λειτουργοί του χώρου της Ανώτατης Παιδείας στην Τεχνολογική κατεύθυνση, να σας υποβάλλουμε ορισμένα ερωτήματα για να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο η αριστεία, η καινοτομία, η ανάγκη για διασφάλιση της ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση και ο σύγχρονος χωροταξικός σχεδιασμός για τα Τμήματα των ΑΕΙ της χώρας, διαδραμάτισαν τον καθοριστικό ρόλο στις επιλογές του Υπουργείου για τη διατήρηση ή μη του Τμήματός μας στον ακαδημαϊκό χάρτη.
Σας παρακαλούμε, μπορείτε να αντικρούσετε λογικά τα επιχειρήματα του Τμήματος Ζωικής Παραγωγής του ΤΕΙ Ηπείρου, το οποίο:
· είναι το μοναδικό, ως προς το γνωστικό του αντικείμενο, Τμήμα ΑΕΙ στον άξονα της Δυτικής Ελλάδας – Ηπείρου,
· από το 1995 υπηρετεί την κτηνοτροφική παραγωγή, τον κατεξοχήν δηλαδή παραγωγικό κλάδο και μοχλό ανάπτυξης της περιφέρειας Ηπείρου, αφού αντιστοιχεί στο 36% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος της περιοχής,
· οι απόφοιτοί του στελεχώνουν σήμερα όλες τις επώνυμες επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα, και καθημερινά ένα προϊόν τους είναι στο πιάτο ή το ποτήρι σας,
· πρωτοστάτησε στην ίδρυση και οργάνωση κοινών Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών με Τμήματα Ελληνικών Πανεπιστημίων,
· το πεδίο της Επιστήμης της Αγροτικής Παραγωγής (στο οποίο υπάγεται το Τμήμα μας) αναδείχθηκε ως το πρώτο επιστημονικό πεδίο για τις ερευνητικές του δημοσιεύσεις στο ΤΕΙ Ηπείρου, αλλά και ανάμεσα σε όλα τα ΤΕΙ της χώρας, παρέχοντας το 62% του συνόλου των ερευνητικών δημοσιεύσεων του Ιδρύματος και συμβάλλοντας έτσι αποφασιστικά, ώστε το ΤΕΙ Ηπείρου κατά την περίοδο 1997-2008 να κατακτά συνεχώς την πρώτη ή τη δεύτερη θέση σε σχέση με όλα τα άλλα ΤΕΙ της χώρας, σε αναγνωρισιμότητα - απήχηση του ερευνητικού του έργου από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα[1];
Μπορείτε να μας εξηγήσετε πώς απαξιώνετε με αυτόν τον τρόπο ένα Τμήμα, το οποίο όχι μόνο δε φοβήθηκε αλλά άμεσα ενστερνίστηκε την ανάγκη για αξιολόγηση του έργου του και συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πρώτα Τμήματα ΑΕΙ, που προσέτρεξαν να υποβάλλουν την Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης στην Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας, ήδη από το 2009 και ακολούθως όλες τις σχετικές Ετήσιες Εκθέσεις, ενώ αναμένει στωικά μέχρι σήμερα, όχι πάντως με δική του ευθύνη, να υποστεί την Εξωτερική Αξιολόγηση από διεθνείς αξιολογητές;
Μήπως όμως έτσι υπονομεύετε ουσιαστικά το έργο της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση και ακυρώνετε στην πράξη τις έννοιες της αριστείας, της αξιοκρατίας, της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και της εξωστρέφειας της ερευνητικής δραστηριότητας των ακαδημαϊκών μονάδων, αφού οδηγείτε σε κλείσιμο Τμήματα που επιτυχώς ολοκλήρωσαν2 ή ολοκληρώνουν τη θεσμοθετημένη διαδικασία αξιολόγησης, ενώ ταυτόχρονα όχι μόνο δεν αγγίζετε άλλα Τμήματα που αποφεύγουν συστηματικά κάθε διαδικασία αξιολόγησης του έργου τους, αλλά κατ’ ουσία τα επιβραβεύετε, στηριζόμενη αποκλειστικά και μόνο στα στατιστικά στοιχεία εισακτέων/φοιτούντων που παρουσιάζουν;
Πώς είναι δυνατό να αποφασίζετε τη μη ένταξη του Τμήματος Ζωικής Παραγωγής του ΤΕΙ Ηπείρου στο φετινό μηχανογραφικό των πανελληνίων εξετάσεων, όταν:
· μόλις χθες το πρωί, το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε την έγκριση χρηματοδότησης, στα πλαίσια της δράσης «Συνεργασία 2009 – έργα μεγάλης κλίμακας» του ΕΣΠΑ, ενός πρωτοποριακού ερευνητικού προγράμματος που υπέβαλε το συγκεκριμένο Τμήμα μαζί με καταξιωμένους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς της χώρας (Κτηνιατρικές & Ιατρικές Σχολές και το Ιατροβιολογικό Κέντρο της Ακαδημίας Αθηνών) και απέσπασε πολύ υψηλή βαθμολογία,
· τα δύο ερευνητικά προγράμματα που έχει υποβάλλει, στα πλαίσια της δράσης «Αρχιμήδης», έχουν περάσει επιτυχώς την πρώτη φάση αξιολόγησης,
· το συγκεκριμένο Τμήμα διαθέτει άριστο και σύγχρονο επιστημονικό εξοπλισμό, τον οποίο μέσω του ΕΣΠΑ αναβαθμίζει σήμερα με όργανα αξίας πολλών χιλιάδων ευρώ, αφού συνεχώς και αδιαλείπτως από το 1995 έχει να επιδείξει σημαντική ερευνητική δραστηριότητα, ώστε προφανώς να κρίνεται από αξιολογικούς φορείς ικανό απορρόφησης και αξιοποίησης αντίστοιχων Ευρωπαϊκών και Εθνικών κονδυλίων;
Με βάση ποια λογική Τμήματα, που από την έναρξη λειτουργίας τους παράγουν αδιαλείπτως νέα γνώση (βασική προϋπόθεση της ύπαρξής τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση) και επιτυγχάνουν χρηματοδοτήσεις με σημαντικά ποσά ως ερευνητικά κονδύλια κρίνονται μη βιώσιμα, λόγω του σχετικά μικρού αριθμού αποφοίτων τους; Μήπως το «ένας αλλά λέων» δεν ισχύει στο μοντέλο των ΤΕΙ που οραματίζεστε;
Μήπως τιμωρείτε το Τμήμα μας, επειδή το επιστημονικό του έργο ξεφεύγει από τη μετριότητα ή επειδή δεν προσπάθησε να αλλάξει τον όποιο μηχανισμό επαγγελματικού προσανατολισμού υπάρχει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, για να πείσει υποψήφιους φοιτητές να το εμπιστευτούν; Μάλλον δεν κάνατε τον κόπο να δείτε τα βιογραφικά των καθηγητών του Τμήματος και από ευαισθησία να τα συγκρίνετε με αυτά άλλων Τμημάτων, που επιλέξατε να συνεχίσουν να ζουν και να βασιλεύουν. Δεν πληροφορηθήκατε για τις περγαμηνές και την ιστορικότητα του Τμήματος, απόφοιτοι του οποίου έχουν εκλεγεί καθηγητές σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού και έχουν λαμπρή σταδιοδρομία. Ούτε προφανώς ζητήσατε τους πίνακες των αποφοίτων μας και τα ποσοστά απασχόλησής τους στον αγροδιατροφικό τομέα, τον τομέα δηλαδή που σπούδασαν, για να διαπιστώσετε ότι υπερβαίνουν το 70%.
Μήπως σήμερα, με τη χώρα βυθισμένη στο ζενίθ της οικονομικής κρίσης, αξίζει, έστω και τώρα, να αξιολογήσετε ποια Τμήματα ΑΕΙ μπορούν να συμβάλλουν άμεσα στην οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας, εκπαιδεύοντας τους αυριανούς επιστήμονες παραγωγής του πρωτογενή τομέα και όχι υπηρεσιακούς παράγοντες, όπως καταδεικνύει η πρόθεσή σας για αύξηση του αριθμού των εισακτέων σε οικονομικά Τμήματα και Τμήματα υπηρεσιών ή πληροφορικής; Πώς συμβαδίζει αυτό το μοντέλο με τις εκφρασμένες θέσεις του Πρωθυπουργού και του Υπουργικού Συμβουλίου που συνεχώς και σταθερά διατυπώνουν την πεποίθηση τους και προωθούν την πράσινη ανάπτυξη, ενώ παράλληλα υπογραμμίζουν την αναπτυξιακή δυναμική των τοπικών προϊόντων του αγροδιατροφικού τομέα;
Μήπως ο χωροταξικός ανασχεδιασμός ήταν τελικά μια «φούσκα», αφού επιλέξατε από τα Τμήματα Ζωικής Παραγωγής να προκρίνετε αυτά των ΤΕΙ Λάρισας και Θεσσαλονίκης, ευρισκόμενα σε απόσταση 150 χλμ. μεταξύ τους και ανάμεσα σε τέσσερα πανεπιστημιακά Τμήματα Γεωπονίας και Κτηνιατρικής, ενώ το αντίστοιχο του ΤΕΙ Ηπείρου το καταδικάζετε, έστω κι αν είναι το μοναδικό Τμήμα ΑΕΙ του είδους του στη Δ. Ελλάδα και την Ήπειρο, στην καρδιά δηλαδή της Ελληνικής κτηνοτροφίας (20% της Εθνικής χοιροτροφικής παραγωγής, 55% της Εθνικής πτηνοτροφικής παραγωγής, 40% των μονάδων ιχθυοκαλλιεργιών, 90% της πεστροφοκαλλιέργειας, 20% της Εθνικής παραγωγής αιγών και προβάτων);
Πώς εννοείτε το διάλογο και την αξία της ανοιχτής διαβούλευσης, όταν η Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας του ΤΕΙ Ηπείρου είναι η μόνη που συμμετείχε ενεργά σε αυτή, προτείνοντας λεπτομερώς ένα νέο σχήμα Σχολής με καινοτόμα επιστημονικά αντικείμενα, στα πρότυπα του Ευρωπαϊκού και Διεθνούς μετασχηματισμού της παραγωγής και της παροχής της εκπαίδευσης; Αν και σας στείλαμε έγκαιρα το πλήρες σχέδιο, προφανώς δεν το αξιοποιήσατε, διαφορετικά θα διαπιστώνατε ότι σας περιγράφαμε αναλυτικά μια πιλοτική, αλλά και πρότυπη μετάβαση στο μοντέλο της Σχολής, το οποίο εσείς προσδιορίσατε με την ομιλία σας στη συνάντηση των Δελφών τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Ποια απόφασή σας ήταν άραγε σωστή:
· η περσινή (δελτίο τύπου στις 4/3/2010), με την οποία εντάξατε τα Τμήματα Ζωικής Παραγωγής των ΤΕΙ στο 3ο επιστημονικό πεδίο (Βιολογικές Επιστήμες & Επιστήμες Υγείας), μετά από δική μας εισήγηση και πειθόμενη για τη στρέβλωση που επιφέρει στον αριθμό των εισακτέων του Τμήματός μας η μη ένταξή του στο «φυσικό» του επιστημονικό πεδίο,
· ή η χθεσινή, με την οποία μας αποκλείετε από την υποδοχή νέων φοιτητών, την πρώτη χρονιά που θα εφαρμοζόταν η παραπάνω απόφαση;
Είναι δίκαιο να στερείτε από το Τμήμα Ζωικής Παραγωγής του ΤΕΙ Ηπείρου, που πρωτοστάτησε στην παραπάνω εξέλιξη, την ευκαιρία να δει στην πράξη τους καρπούς των κόπων του και αντ’ αυτού να επωφεληθούν τα αντίστοιχα Τμήματα άλλων ΤΕΙ; Μήπως η πιθανολογούμενη σημαντική βελτίωση του αριθμού των εισακτέων μας εμπόδιζε τα σχέδια κάποιων;
Ποια είναι η λογική που αποκλείει την ένταξη στο μηχανογραφικό ενός Τμήματος με 40 πραγματικούς εισακτέους το ακαδημαϊκό έτος 2010 – 2011, όταν για του χρόνου εσείς ορίζετε 50 εισακτέους σε βιώσιμα Τμήματα του Γεωπονικού τομέα;
Πώς νιώθετε όταν το Τμήμα Ζωικής Παραγωγής του ΤΕΙ Ηπείρου το εμπιστεύονται για ερευνητικές συνεργασίες η Ακαδημία Αθηνών, οι Ιατρικές, οι Κτηνιατρικές και οι Γεωπονικές Σχολές, τα Τμήματα Περιβάλλοντος και Χημείας, Πανεπιστήμια του εξωτερικού, μεγάλες επιχειρήσεις του Ελληνικού αγροδιατροφικού τομέα, διεθνείς φαρμακευτικές εταιρίες, ενώ αντίθετα εσείς, παραβαίνοντας κάθε κανόνα ακαδημαϊκής και μη δεοντολογίας, ως θεσμική υπεύθυνη της αναγνώρισης και επιβράβευσης όλων αυτών, αντί της αντικειμενικής αξιολόγησης και κρίσης, αναστέλλετε την ένταξή του στα φετινά μηχανογραφικά;
Εν κατακλείδι:
Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία οδηγηθήκατε στην απόφαση Τμήματα με υψηλότατο ερευνητικό έργο, παραγωγικά σε συνεργασίες και ερευνητικά προγράμματα, Τμήματα με αριθμό αποφοίτων που παραμένουν ελάχιστο χρόνο άνεργοι, με προτάσεις για αναδιάρθρωση της Σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας στα πλαίσια της διεθνούς γραμμής πλεύσης και εμπειρίας της Ανώτατης Εκπαίδευσης, Τμήματα που είναι απόλυτα συναφή με τον παραγωγικό και οικονομικό χάρτη της περιφέρειάς τους να τα υποβαθμίζετε τεχνητά εν μία νυκτί;
Τα ερωτήματα είναι πολλά, αλλά η επιστολή αυτή είναι βαθειά καλόπιστη και σταλαγμένη από τη συνεχή προσπάθεια που κάνουμε όλοι εμείς, για να σηκώσουμε λίγο ψηλότερα τα παιδιά που μας εμπιστεύτηκαν οι γονείς τους για το σύνολο της εξέλιξής τους. Είμαστε περήφανοι που το Τμήμα μας είχε αποφοίτους με πολύ υψηλότερο δείκτη γνώσης και επίγνωσης από αυτόν που μας τα έστειλε η δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που είναι σήμερα αναγνωρισμένα στελέχη βιομηχανιών και επιτυχημένοι επαγγελματίες, που διαφημίζουν διεθνώς το Ελληνικό τρόφιμο ζωικής προέλευσης. Αυτή την τιμή δεν μπορείτε να μας την αφαιρέσετε, αλλά δυστυχώς ως επικεφαλής του παιδευτικού και εκπαιδευτικού μας συστήματος, δεν μας την αναγνωρίζετε, αναιρώντας ουσιαστικά τον εαυτό σας και τις αρχές της πνευματικής στήριξης των ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων, πριμοδοτώντας λογιστικά μοντέλα αξιολόγησης Τμημάτων και στείρες μαθηματικές εξισώσεις, ανοίκειες προς το αγαθό της Παιδείας.
Μπορείτε άραγε να κοιμηθείτε ήσυχα και γαλήνια μετά τα όσα σας αναφέρθηκαν; Αν ναι, ζητάμε συγνώμη που σπαταλήσαμε τον πολύτιμο χρόνο σας. Αν όχι, πάντα υπάρχει χρόνος για να άρετε την αδικία και να αποδείξετε, πως όλοι είμαστε ισότιμοι μπροστά στην αλήθεια του έργου μας και της συναίσθησης ότι το καλύτερο αύριο της χώρας ακολουθεί πάντα τους καλύτερους ανθρώπους της.
Μήπως πρέπει να νιώθουμε ντροπή που είμαστε μέρος μιας ανεπαρκούς κοινωνίας ή που πήραμε τη ζωή και το έργο μας στα σοβαρά; Σ’ αυτή τη χώρα, που το ουσιαστικό παραμένει μη μετρήσιμο μέγεθος και οι λεπτομέρειες όταν πρόκειται να σε βλάψουν γιγαντώνονται, συλλογιστείτε μήπως άθελά σας ή από παραδρομή μηδενίζετε τεχνητά ένα Τμήμα και κλείνετε τη στρόφιγγα του οξυγόνου για την περιοχή, παραβλέποντας την ανάγκη για τη συνολική ενδυνάμωση το κατεξοχήν παραγωγικού τομέα που συνδέεται άρρηκτα με τα Γρόσια και τα Γράμματα στην Ήπειρο, εδώ και εκατοντάδες χρόνια.
Με τιμή
Όλοι εμείς που το έργο μας αποδεικνύει τα λόγια και όχι το αντίθετο.
Γιάννης Σκούφος, Καθηγητής
Σωτήρης Κανδρέλης, Καθηγητής
Αθηνά Τζώρα, Καθηγήτρια
Βατζιάς Γεώργιος, Καθηγητής
Αναστάσιος Τσίνας, Αναπληρωτής Καθηγητής
Λάμπρος Χατζηζήσης, Καθηγητής Εφαρμογών
Χαράλαμπος Κουτσούκης, Ειδικό Τεχνικό Προσωπικό
Γεώργιος Μαγκλάρας, Ειδικό Τεχνικό Προσωπικό
Κωνσταντίνα Φώτου, Ειδικό Τεχνικό Προσωπικό
ΚΕΝΤΡΙ: Είστε σοβαροί; Τι την ρωτάτε την γυναίκα; Αν ήξερε να τα απαντήσει όλα αυτά, δεν θα ήτανε πολιτικός, θα δούλευε και θα κέρδιζε τίμια το ψωμί της...
τα πασοκικά πρόβατα της Άρτας και οι τσοπαναρέοι τους, οι δύο βουλευτές τους, είναι έξω στην αγορά ή κρύβονται; ε ρε γιαούρτωμα που έρχεται!
ΑπάντησηΔιαγραφήΒΡΕ ΓΙΑΟΥΡΤΑ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΘΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙΣ ΕΣΥ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΑΔΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ ΣΕ ΣΧΟΛΕΣ ΧΩΡΙΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ;
ΦΙΛΕ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΕ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ "ΚΑΘΕ ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ - ΚΑΘΕ ΧΩΡΙΟ ΚΑΙ ΤΕΙ"...
ΠΟΣΕΣ ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΕΣ... ΠΟΣΑ ΤΣΙΠΟΥΡΑΔΙΚΑ... ΕΛΕΟΣ ΠΙΑ!