Ένας φίλος λοιπόν, μου έστειλε το παρακάτω σχόλιο και το αναδημοσιεύω, γιατί ο άνθρωπος είναι ειδικός και κάτι παραπάνω ξέρει:
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΙΣΤΩΝ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ
Απόσπασμα από τη μελέτη «Τεχνικοοικονομική και περιβαλλοντική ανάλυση λειτουργίας χιονοδρομικού κέντρου στα Τζουμέρκα»
Του Μπούγια Ι. Πέτρου , Αγρονόμου Τοπογράφου Μηχανικού (Α.Π.Θ)-
Msc «ΠΕΡΙΒΑΛΛΛΟΝ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΟΡΕΙΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ» (Ε.Μ.Π)
mpougias@yahoo.gr
Η ανάλυση των σημαντικότερων αιτιών ατυχημάτων σε Ελληνικές πίστες κρίνεται απαραίτητη για τον ορθό σχεδιασμό των πιστών του χιονοδρομικού κέντρου στα Θεοδώριανα.
Τα πιο πολλά, ελαφρά ευτυχώς, αλλά αρκετά για να κρατήσουν έναν Έλληνα πολίτη, μήνες εκτός εργασίας ατυχήματα, οφείλονται στην Ελλάδα απλά στο κακό στρώσιμο πιστών και στις ανωμαλίες σε αυτές. Αυτό με τη σειρά του οφείλετε είτε στα μη επαρκή μηχανήματα στρωσίματος (ρατράκ) που διαθέτουν τα χιονοδρομικά, είτε στο ωράριο που στρώνονται οι πίστες.
Στην Ευρώπη τα χιονοδρομικά που έχουν πίστες μεγάλης κλίσης διαθέτουν ρατράκ με βίντσι ενώ στην Ελλάδα λίγα διαθέτουν και ακόμα πιο λίγα το χρησιμοποιούν συχνά. Επίσης το στρώσιμο γίνετε από ρατράκ που στρώνουν δίπλα-δίπλα δυο-δυο ενώ στην Ελλάδα σπάνια.
Είναι προφανές ότι η πολιτεία πρέπει να μεριμνήσει τα χιονοδρομικά να αποκτήσουν τα απαραίτητα μηχανήματα και να διαθέτουν στο απαιτούμενο ωράριο το απαιτούμενο προσωπικό που θα μειώσουν τους τραυματισμούς Ελλήνων πολιτών καθώς και τη θεσμοθέτηση τρόπου στρωσίματος ώστε να υπάρχουν Ευρωπαϊκά στάνταρ ασφαλείας.
Ο δεύτερος σημαντικότερος λόγος ατυχημάτων είναι η ελλιπής σήμανση ορίων πιστών. Το χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού για παράδειγμα δεν έχει ούτε μια σήμανση που να οριοθετεί τα όρια της πίστας. Το αποτέλεσμα είναι συνεχείς τραυματισμοί λόγω του ότι πολλές φορές η πίστα είναι δυσδιάκριτη και ο χιονοδρόμος με μεγάλη ταχύτητα και χωρίς προειδοποίηση, βρίσκεται σε αφράτο-παγωμένο χιόνι, ανάλογα με τις συνθήκες. Πρέπει άμεσα να θεσμοθετηθεί η σήμανση των ορίων των πιστών με τα στάνταρ κάποιας χώρας της Ευρώπης ώστε να μην υπάρχουν άλλα ατυχήματα για αυτόν τον λόγο.
Στα Ελληνικά χιονοδρομικά είναι συχνό το φαινόμενο της πυκνής ομίχλης. Πολλά ατυχήματα που έχουν οδηγήσει σε σοβαρούς τραυματισμούς και θανάτους έχουν συμβεί που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί. Από την εμπειρία στα χιονοδρομικά κέντρα του εξωτερικού πρέπει άμεσα να καταγραφούν τα σημεία που με πυκνή ομίχλη μπορούν να οδηγήσουν έναν χιονοδρόμο σε επικίνδυνες καταστάσεις.
Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες παρατηρούμε συχνά χιλιόμετρα φρακτών από σχοινιά ή άλλο υλικό που πρακτικά καθιστούν αδύνατη την έκθεση σε κίνδυνο χιονοδρόμου. Η δεύτερη παράμετρος ατυχημάτων λόγο της μειωμένης ορατότητας είναι το ατύχημα εντός πίστας λόγο εσφαλμένου στρωσίματος πιστών και μη σήμανση των ορίων της πίστας. Επίσης είναι αναγκαία η ενημέρωση χιονοδρόμων σε περίπτωση ομίχλης για την κατάσταση και την επικινδυνότητα των πιστών καθώς και η προτροπή να αποφεύγουν οι χιονοδρόμοι μέτριας ικανότητας κάποιες πίστες.
Κάθε μέρα θα πρέπει να γίνεται αναγνώριση όλων των πιστών και εκτίμηση της κατάστασής τους πριν δοθούν σε χιονοδρόμους. Σε περίπτωση μη άρτιας προετοιμασμένης πίστας καθώς και πίστας με πέτρες, πρέπει να υπάρχει άμεση, ξεκάθαρη και εκτεταμένη ενημέρωση των χιονοδρόμων κατά τη διάρκεια έκδοσης της κάρτας τους, στις βάσεις των αναβατήρων και στην αρχή κάθε πίστας με ηχητικά και οπτικά μέσα, αλλά και προφανώς στα επικίνδυνα σημεία με σήμανση μέσα στις πίστες.
Συχνά ατυχήματα συμβαίνουν επειδή σε μια πίστα εμφανίστηκαν πέτρες και πολλές φορές το χιονοδρομικό το επισημαίνει μετά το ατύχημα. Στην Ευρώπη υπάρχει έλεγχος πιστών κατά τη διάρκεια της ημέρας και άμεση σήμανση των σημείων που πίστα γίνετε επικίνδυνη.
Μια άλλη πολύ σημαντική παράμετρος ατυχημάτων είναι η παρουσία ελκήθρων, ζώων, snowmobile και το συχνότερο ανθρώπων μέσα σε πίστες χιονοδρομίας. Σε κανένα χιονοδρομικό του εξωτερικού δεν επιτρέπεται η παρουσία στις πίστες των παραπάνω και τα σημεία που επιτρέπετε είναι σημεία σημειωμένα για τους χιονοδρόμους, ως σημεία χαμηλής ταχύτητας. Πολλά ατυχήματα έχουν συμβεί στα Ελληνικά χιονοδρομικά που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί.
ΚΕΝΤΡΙ: Ας ελπίσουμε η "δικιά μας" πίστα στα Θοδώριανα να διατηρεί τους κανόνες ασφάλειας και να μη μένουν μόνο γραμμένες στην μελέτη μέχρι να παρθεί η άδεια λειτουργίας...
Έχω κάνει σκι σε εξωτερικό και Ελλάδα. Σε καμία πίστα του κόσμου, δεν εγγυώνται ότι δεν θα πάθεις ατύχημα ή δεν θα σκοτωθείς. Στην Αυστρία είδα άνθρωπο να σκοτώνεται σε πανάκριβη πίστα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ άτυχος νέος στο Μέτσοβο δεν φόραγε κράνος.
Μην ψάχνετε φταίχτες.
Είμαστε τόσο κακοί σε νοοτροπία σε όλα. Το καλοκαίρι πνιγόμαστε στην θάλασσα. Το χειμώνα στο σκι.
Κάθε άνθρωπος πρέπει να είναι υπεύθυνος για την ασφάλεια του. Αν νομίζει κάποιος ότι μπορεί να κατέβει με 40 μοίρες κλίση χωρίς κράνος, εγώ λέω απλά καλή τύχη. Αλλά δεν φτάνει η τύχη δυστυχώς. Παρακαλώ το Κεντρί να γράψει ξανά αυτά που λέω. Δεν είναι προσβολή στην μνήμη του νεκρού. Δείτε στα ελληνικά χιονοδρομικά πόσοι φοράνε κράνος. Μόνο γυαλιά φοράνε να φαίνονται ωραίοι. Δεν μπορείς να ζητάς τα ρέστα από κανέναν αν δεν βάζεις κράνος στο σκι, στο μηχανάκι, ζώνη στο αυτοκίνητο.
Να δούμε πότε θα γίνουμε υπεύθυνοι............
Σύμφωνοι, αλλά δεν θα έπρεπε να υπάρχει δίχτυ ασφαλείας; Δεν θα έπρεπε να υπάρχει γιατρός, ιατρικός εξοπλισμός, τα στοιχειώδη;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι να το κάνω, αν φοράω κράνος στη μηχανή μου και πέσω σε λακούβα στην άσφαλτο, σε στροφή με ανάποδη κλίση και το ΕΚΑΒ κάνει 1 ώρα να έρθει;
Θα πεθάνω, αυτό θα γίνει, όσα κράνη και να φοράω...
Το ότι ο νεαρός ήταν αρχάριος και δεν πήρε τα κατάλληλα μέτρα, δεν σημαίνει ότι του άξιζε να πεθάνει...
Και στο κάτω-κάτω, για την ταμπακιέρα θα απαντήσει κανένας; Είναι πιστοποιημένη η πίστα;
Έχει τις προδιαγραφές ασφαλείας;
Αυτά είναι τα ερωτήματα που ζητάνε απάντηση...