Παίζει πολύ στον τοπικό -και όχι μόνο- Τύπο η είδηση με το τραγικό δυστύχημα του νεαρού (άλοι λένε 23, άλλοι 25 από την Κυψέλη), που σκοτώθηκε στο Μέτσοβο, την Κυριακή το μεσημέρι (πρώτη μέρα λειτουργίας του χιονοδρομικού, για την φετινή σεζόν), πέφτοντας πάνω σε δέντρο, ενώ έκανε σκι στη μεγάλη πίστα...
Σήμερα άκουσα κάποιους εξυπνάκηδες να σχολιάζουν τον άτυχο και να κοροϊδεύουν κιόλας με κουβέντες του στυλ "πού το 'μαθε το σκι, στην Κυψέλη;" κι άλλες τέτοιες εξυπνάδες, που δείχνουν πόσο γαϊδούρια και σκληρόπετσοι γινόμαστε όταν η συμφορά δεν χτυπάει την πόρτα μας...
Διάβαζα όμως χτες στην Βάσω την Σκουλήκα, στο EpirusPost, μια αλλιώτικη προσέγγιση στο θέμα:"Το δυστύχημα αυτό, αναδεικνύει το σοβαρό ζήτημα της τήρησης των κανόνων λειτουργίας του χιονοδρομικού.
Οι μέρες που δούλεψε τα τελευταία δύο χρόνια, το χιονοδρομικό στο Μέτσοβο ήταν ελάχιστες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, κανένας από τους εμπλεκόμενους να μην φροντίσει, στο βαθμό τουλάχιστον που θα΄ πρεπε για την λήψη μέτρων ή αυτών των μέτρων που κάνουν έναν τέτοιο χώρο ασφαλή.
Το χιόνι ήταν μαλακό. Δεν είχε πατηθεί. Η μεγάλη πίστα σε ορισμένα σημεία ήταν μαύρη, δηλαδή ακάλυπτη... Αυτές είναι ορισμένες από τις επισημάνσεις που γίνονται κατόπιν του δυστυχήματος.
Μόνο που δεν αρκούν οι διαπιστώσεις. Χρειάζεται η λήψη μέτρων για την σωστή λειτουργία του χιονοδρομικού και η αυστηρή τήρηση των κανόνων ασφάλειας."
Και συνεχίζει σήμερα η Βάσω:"Ο άδικος χαμός του 23χρονου σκιέρ στο χιονοδρομικό κέντρο του Μετσόβου, αναδεικνύει, δυστυχώς με τραγικό τρόπο, τις
τεράστιες ελλείψεις στην λειτουργία του και στην τήρηση των κανόνων ασφαλείας.
Οι ευθύνες, όπως είθισται στην Ελλάδα γίνονται «μπαλάκι» μεταξύ Δήμου και εταιρίας λαϊκής βάσης που διαχειρίζεται το χιονοδρομικό και στην οποία πάλι βασικός μέτοχος είναι ο Δήμος.
Απαντήσεις επαρκείς δεν υπάρχουν και ψάχνοντας το θέμα σε βάθος, αυτό που μπορεί να διαπιστωθεί είναι ότι η κατάσταση δεν είναι καλύτερη και σε άλλα χιονοδρομικά κέντρα της χώρας.
Απλά στο Μέτσοβο, το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια το χιονοδρομικό δούλεψε ελάχιστα είχε ως αποτέλεσμα να εγκαταλειφθεί ακόμη περισσότερο.
Δυστυχώς στο χιονοδρομικό
δεν υπήρχε ούτε καν το προστατευτικό δίχτυ, αυτό δηλαδή που θα εμπόδιζε έναν σκιέρ σε περίπτωση πτώσης να καταλήξει εκτός πίστας.
Ο έλεγχος που υποχρεωτικά γίνεται από τον ΕΟΤ στην αρχή της σεζόν έχει περισσότερο τυπικά και λιγότερα ουσιαστικά χαρακτηριστικά, καθώς αφορά κυρίως στον μηχανολογικό εξοπλισμό.
Πέραν όλων αυτών, το πιο σημαντικό ίσως είναι ότι
το Χιονοδρομικό Κέντρο Μετσόβου λειτουργεί χωρίς πιστοποίηση. Είναι άγνωστο αν οι υπεύθυνοι της εταιρίας λαικής βάσης κίνησαν την διαδικασία αυτή και δεν χορηγήθηκε από το αρμόδιο υπουργείο ή αν κανένας δεν ενδιαφέρθηκε για κάτι τέτοιο."
ΚΕΝΤΡΙ: Έχω βαρεθεί να ακούω διαπιστώσεις και να παρακολουθώ τους υπεύθυνους να
παίζουν την κολοκυθιά, πάντα μετά που θα γίνει το κακό. Μέχρι τότε, όλα δουλεύουν με το "εντάξει, θα τα φτιάξουμε"... Όταν τα κάνουν μαντάρα και χάνονται ζωές ή σακατεύονται άνθρωποι, αρχίζουμε τα "ήταν η κακιά η ώρα"... Πότε θα πέσουν κεφάλια; Πότε θα μπει κόσμος στη φυλακή; Πότε κάποιος υπεύθυνος θα πληρώσει για το ότι ήταν ένοχος; Δεν μου λέει τίποτε αν ο ΕΟΤ ή ο Δήμος Μετσόβου πληρώσει σε αγωγές τα μαλιοκέφαλά του. Ούτε ο Διοικητής, ούτε ο Δήμαρχος θα τα βγάλει από την τσέπη του, ο απλός κοσμάκης θα τα πληρώσει...
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΙΣΤΩΝ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπόσπασμα από τη μελέτη «Τεχνικοοικονομική και περιβαλλοντική ανάλυση λειτουργίας χιονοδρομικού κέντρου στα Τζουμέρκα»
Του Μπούγια Ι. Πέτρου , Αγρονόμου Τοπογράφου Μηχανικού (Α.Π.Θ)-
Msc «ΠΕΡΙΒΑΛΛΛΟΝ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΟΡΕΙΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ» (Ε.Μ.Π)
mpougias@yahoo.gr
Η ανάλυση των σημαντικότερων αιτιών ατυχημάτων σε Ελληνικές πίστες κρίνεται απαραίτητη για τον ορθό σχεδιασμό των πιστών του χιονοδρομικού κέντρου στα Θεοδώριανα.
Τα πιο πολλά, ελαφρά ευτυχώς, αλλά αρκετά για να κρατήσουν έναν Έλληνα πολίτη, μήνες εκτός εργασίας ατυχήματα, οφείλονται στην Ελλάδα απλά στο κακό στρώσιμο πιστών και στις ανωμαλίες σε αυτές. Αυτό με τη σειρά του οφείλετε είτε στα μη επαρκή μηχανήματα στρωσίματος (ρατράκ) που διαθέτουν τα χιονοδρομικά, είτε στο ωράριο που στρώνονται οι πίστες. Στην Ευρώπη τα χιονοδρομικά που έχουν πίστες μεγάλης κλίσης διαθέτουν ρατράκ με βίντσι ενώ στην Ελλάδα λίγα διαθέτουν και ακόμα πιο λίγα το χρησιμοποιούν συχνά. Επίσης το στρώσιμο γίνετε από ρατράκ που στρώνουν δίπλα-δίπλα δυο-δυο ενώ στην Ελλάδα σπάνια. Είναι προφανές ότι η πολιτεία πρέπει να μεριμνήσει τα χιονοδρομικά να αποκτήσουν τα απαραίτητα μηχανήματα και να διαθέτουν στο απαιτούμενο ωράριο το απαιτούμενο προσωπικό που θα μειώσουν τους τραυματισμούς Ελλήνων πολιτών καθώς και τη θεσμοθέτηση τρόπου στρωσίματος ώστε να υπάρχουν Ευρωπαϊκά στάνταρ ασφαλείας.
Ο δεύτερος σημαντικότερος λόγος ατυχημάτων είναι η ελλιπής σήμανση ορίων πιστών. Το χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού για παράδειγμα δεν έχει ούτε μια σήμανση που να οριοθετεί τα όρια της πίστας. Το αποτέλεσμα είναι συνεχείς τραυματισμοί λόγο του ότι πολλές φορές η πίστα είναι δυσδιάκριτη και ο χιονοδρόμος με μεγάλη ταχύτητα και χωρίς προειδοποίηση, βρίσκεται σε αφράτο-παγωμένο χιόνι, ανάλογα με τις συνθήκες. Πρέπει άμεσα να θεσμοθετηθεί η σήμανση των ορίων των πιστών με τα στάνταρ κάποιας χώρας της Ευρώπης ώστε να μην υπάρχουν άλλα ατυχήματα για αυτόν τον λόγο.
Στα Ελληνικά χιονοδρομικά είναι συχνό το φαινόμενο της πυκνής ομίχλης. Πολλά ατυχήματα που έχουν οδηγήσει σε σοβαρούς τραυματισμούς και θανάτους έχουν συμβεί που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί. Από την εμπειρία στα χιονοδρομικά κέντρα του εξωτερικού πρέπει άμεσα να καταγραφούν τα σημεία που με πυκνή ομίχλη μπορούν να οδηγήσουν έναν χιονοδρόμο σε επικίνδυνες καταστάσεις. Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες παρατηρούμε συχνά χιλιόμετρα φρακτών από σχοινιά ή άλλο υλικό που πρακτικά καθιστούν αδύνατη την έκθεση σε κίνδυνο χιονοδρόμου. Η δεύτερη παράμετρος ατυχημάτων λόγο της μειωμένης ορατότητας είναι το ατύχημα εντός πίστας λόγο εσφαλμένου στρωσίματος πιστών και μη σήμανση των ορίων της πίστας. Επίσης είναι αναγκαία η ενημέρωση χιονοδρόμων σε περίπτωση ομίχλης για την κατάσταση και την επικινδυνότητα των πιστών καθώς και η προτροπή να αποφεύγουν οι χιονοδρόμοι μέτριας ικανότητας κάποιες πίστες.
Κάθε μέρα θα πρέπει να γίνεται αναγνώριση όλων των πιστών και εκτίμηση της κατάστασής τους πριν δοθούν σε χιονοδρόμους. Σε περίπτωση μη άρτιας προετοιμασμένης πίστας καθώς και πίστας με πέτρες, πρέπει να υπάρχει άμεση, ξεκάθαρη και εκτεταμένη ενημέρωση των χιονοδρόμων κατά τη διάρκεια έκδοσης της κάρτας τους, στις βάσεις των αναβατήρων και στην αρχή κάθε πίστας με ηχητικά και οπτικά μέσα, αλλά και προφανώς στα επικίνδυνα σημεία με σήμανση μέσα στις πίστες. Συχνά ατυχήματα συμβαίνουν επειδή σε μια πίστα εμφανίστηκαν πέτρες και πολλές φορές το χιονοδρομικό το επισημαίνει μετά το ατύχημα. Στην Ευρώπη υπάρχει έλεγχος πιστών κατά τη διάρκεια της ημέρας και άμεση σήμανση των σημείων που πίστα γίνετε επικίνδυνη.
Μια άλλη πολύ σημαντική παράμετρος ατυχημάτων είναι η παρουσία ελκήθρων, ζώων, snowmobile και το συχνότερο ανθρώπων μέσα σε πίστες χιονοδρομίας. Σε κανένα χιονοδρομικό του εξωτερικού δεν επιτρέπεται η παρουσία στις πίστες των παραπάνω και τα σημεία που επιτρέπετε είναι σημεία σημειωμένα για τους χιονοδρόμους, ως σημεία χαμηλής ταχύτητας. Πολλά ατυχήματα έχουν συμβεί στα Ελληνικά χιονοδρομικά που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί.
Μάλλον ο πιο σωστός τίτλος για το άρθρο σας - με το οποίο συμφωνώ απόλυτα - είναι: "ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΡΑΓΙΚΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ 23ΧΡΟΝΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΟΙ ΑΝΕΥΘΥΝΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΤΟΥ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΜΕΤΣΟΒΟΥ"! Γιατί, τελικά, ο μόνος που δεν έφταιγε ήταν ο Αντώνης...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο σπουδαιοτερο εναι να αντιμετωπιζεται το θεμα με σεβασμο για τον αδικοχαμενο νεο και την οικογενεια του.Ειναι ανευθυνο να λες οτι δεν ηξερε καλο σκι γιατι ατυχηματα εχουν παθει και ολυμπιονικες.Ειναι ανευθυνο να λες ποιος φταιει οταν δεν εχεις ιδιαν αποψη και επιτελους σεβαστειτε τις ανακρισεις και τις υπευθυνες ερευνες των αρμοδίων.προσωπικά συμπαρισταμαι στην οικογένεια του ατυχου νέου και ευχομαι καμμια μάννα να μη βρεθει στη θέση αυτή.Ενας χιονοδρόμος Μετσοβίτης πατερας χιονοδρόμων.
ΑπάντησηΔιαγραφή