Τρίτη 28 Ιουλίου 2009

Το ένοχο παρελθόν δεν διαγράφεται με montage ...

Από τη σχετική επιστολή του Κώστα Γαβρά:

«[...] Σκοπός μου ήταν να δείξω – βασιζόμενος σε αναμφισβήτητα ιστορικά γεγονότα – ότι η σταδιακή “συρρίκνωση” του Παρθενώνα δεν πρέπει να αποδοθεί σε τυχόν φθορές μέσα στο χρόνο ή σε ενδεχόμενες αδυναμίες της κατασκευής του, αλλά αντίθετα οφείλεται στον φανατισμό των ανθρώπων καθώς και στην βαρβαρότητα των διαδοχικών εισβολέων, χωρίς να ξεχνά κανείς τις ασύστολες λεηλασίες του λόρδου Έλγιν, πρέσβη της Μεγάλης Βρετανίας.

Στη σκηνή που κόπηκε βλέπουμε μερικούς βανδάλους “παλαιοχριστιανούς ” να καταστρέφουν τα γλυπτά που κοσμούσαν το αέτωμα του ναού, θεωρώντας τα είδωλα και αναπαραστάσεις ακολασίας.

Φαίνεται ότι ο ελληνικός κλήρος ζήτησε στη Διοίκηση του Μουσείου της Ακρόπολης, όπου προβάλλεται η ταινία να κόψει αυτή τη σκηνή.

Η ιστορία επαναλαμβάνεται: οι θρησκόληπτοι που άλλοτε ακρωτηρίαζαν τα αγάλματα, σήμερα επεμβαίνουν και κόβουν τις εικόνες. Το πεδίο των λογοκριτών εμπλουτίσθηκε με ανώτερους δημοσίους λειτουργούς των οποίων το καθήκον είναι η προστασία της Δημοκρατίας. Οι νόμοι που προστατεύουν τα Πνευματικά Δικαιώματα των Δημιουργών ( Droits d’Auteur) απαγορεύουν ρητά οποιαδήποτε αλλαγή σε μία κινηματογραφική ταινία χωρίς τη συγκατάθεση του σκηνοθέτη.

Το λιγότερο που μπορώ να πω είναι ότι είναι παράδοξο ότι η χώρα μας, που είναι το λίκνο της Δημοκρατίας και μέλος ταυτόχρονα της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου κράτος και θρησκεία οφείλουν να συζούν διατηρώντας την αυτονομία τους, δέχεται να υποταχθεί σε αυτή την περίπτωση, όπως και σε πολλές άλλες, στις αυθαίρετες αποφάσεις σκοταδιστικών δυνάμεων [...]»


(Ο Παρθενώνας ως χριστιανικός ναός. Σχέδιο του Μανόλη Κορρέ, 1680)

ΚΕΝΤΡΙ : Είμαι πολύ προβληματισμένος, από το ότι άνθρωποι του πολιτισμού (υποτίθεται...) έτρεξαν να λογοκρίνουν τον σκηνοθέτη του "Ζ", επειδή τόλμησε να δείξει σε video την ιστορική, αντικειμενική, αποδεδειγμένη αλήθεια και αυτό ενόχλησε το ιερατείο που αποδεικνύει συνεχώς ότι ο χομεϊνισμός δεν έχει πατρίδα...

Είμαι πολύ προβληματισμένος, από το ότι το ίδιο ιερατείο δεν ξεσήκωσε τον κόσμο και δεν απαίτησε να κοπεί η σκηνή της παπαδο-μακριάς γαϊδουρας στο "Μάθε παιδί μου γράμματα", ενώ δεν ενοχλήθηκε ούτε από την διάσημη ατάκα του μεγάλου (με ολάκερη την έννοια του όρου) μας καλλιτέχνη Κώστα Γκουσκούνη, του οποίου η ιστορική φράση "Σκύψε ευλογημένη", κρύβει μια "δοξαστική" νότα...

Ακόμη κι αν ο Αρχιεπίσκοπος (που τον είχα για μοντέρνο άνθρωπο...) δέχτηκε πιέσεις από κάποιους δικούς του, δεν έπρεπε να κάνει το αίτημα, ακόμη κι αν ο Σαμαράς (που τάχα φέρνει το ...νέο πρόσωπο) ένοιωσε καυτή την εκκλησιαστική ανάσα, δεν έπρεπε να αποδεχτεί και να προωθήσει το αίτημα και τελικά ο Παντερμάλης, ο Πρόεδρος του Μουσείου, ένας άνθρωπος του Πολιτισμού, δεν έπρεπε να ενδώσει, για κανέναν λόγο. Και μάλιστα, χωρίς να ενημερώσει καν τον δημιουργό για την παρέμβαση της λογοκρισίας.

3 σχόλια:

  1. Για τον σκηνοθέτη Γαβρά δεν έχω να πώ τίποτα. Ως καλλιτέχνης πιθανώς αγαπηθηκε ή και μισήθηκε από φίλους και μη.

    Το βιντεάκι όπως το είδα είναι καλοφτιαγμένο και δείχνει την αλήθεια. Η οποία φυσικά είναι ότι ο Μοροζίνης και οι Βενετοί του καθώς και ο Ελγιν ρήμαξαν στην κυριολεξία το μνημείο σε πολυ μεγαλύτερο βαθμό από τους χριστιανούς προγόνους μας.
    Μην ξεχνάμε ότι το μνημείο με το που μετατράπηκε σε χριστιανικό ναό επιβίωσε στα χερια των Ελλήνων χριστιανών με μερικές φυσιολογικές φθορές (μην ξεχνάμε οτι τότε δεν υπήρχε τουρισμός) λόγω της αλλαγης της πίστεως. Οι Ελληνες χριστιανοί το σεβάστηκαν σε αρκετά μεγάλο βαθμό και το διατήρησαν όπως τους το είχαν παραδώσει οι ειδωλολάτρες πατέρες τους με τις αλλαγές που οι ίδιοι τότε πίστευαν ότι έπρεπε να κάνουν.

    Μην ξεχνάμε ότι ο ναός γι αυτούς δεν ήταν ενα νεκρό μνημείο χωρίς χρήση όπως σήμερα για μας. Αν και στην καρδιά μας προσδίδει το έργο αυτό υπερηφάνεια και δείχνει το μεγαλείο του πολιτισμού των προγόνων μας.

    Οι περισσότεροι αρχαιοελληνικοί ναοί που εγκαταλείφθηκαν από τους Χριστιανούς καταστράφηκαν σχεδόν ολοσχερώς.

    Είναι άλλο πράγμα να αλλάζουμε μερικώς την μορφή του μνημείου μας εμεις οι ίδιοι οι Ελληνες, κι άλλο να το καταστρέφουν στην κυριολεξία αλλοθρησκοι και αλλόφυλοι κατακτητές και κλέφτες.

    Εχω μερικές ενστάσεις στα ιστορικά στοιχεία που λέγονται στο τέλος της παρουσίασης αλλά δεν θα τα αναλύσουμε εδώ.

    Το σχόλιο σου ΚΕΝΤΡΙ με βρίσκει σύμφωνο στο μεγαλύτερο μέρος του και η Ιεραρχία θα έπρεπε να διαμαρτυρηθεί και σε αλλες περιπτώσεις που κώφευσε.

    Τώρα για το αν έπρεπε να κοπεί το βιντεο η γνώμη μου είναι ότι καλώς κόπηκε και για να αποφεύγουμε τους διασυρμούς έπρεπε να γίνει από την αρχή.

    Δεν συμφωνώ πάντως με την μερική περικοπή του βίντεο. Η θα το αφήσουν ως έχει ή θα το κόψουν τελείως. Η επέμβαση στο πνευματικό δημιούργημα του Γαβρά είναι κατακριτέα και καταδικαστέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ειδωλολάτρες πατέρες? Το είδωλο του εσταυρωμένου είναι κάτι άλλο παρά είδωλο? Αν είναι να σκύβετε μπροστά σε είδωλα να είστε ειλικρινείς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλά έκαναν οι άνθρωποι τότε, με τη συμβολή των Αγίων της Ορθοδοξίας και έκαναν ό,τι έκαναν,αφού έβλεπαν με τα ίδια τους τα μάτια...ανθρώπους να ανασταίνονται,ανθρώπους να βασανίζονται και θαυματουργικώς να γίνονται καλα και άλλα θαυμαστά!
    Είναι απλό...κατάλαβαν ποιά πίστη είναι η σωστή!
    Εκεί που έπρεπε γινόντουσαν όλα αυτά! Το ότι δε συνεχίστηκαν το αποδεικνύει,όπως επίσης πολλές ρήσεις Αγίων υπέρ των Αρχαίων Ελλήνων,πολλές ρήσεις αγωνιστών του 21 υπέρ των προγόνων Αρχαίων Ελλήνων!
    Να θυμίσω πως οι Αγωνιστές του 21 αγωνίστηκαν για του Χριστού την Πίστη την Αγία!
    Όλα τα άλλα όσα αναφέρονται..είναι βλάσφημα!Θα τρίζουν τα κόκκαλα των Ηρώων του 21!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Το ΚΕΝΤΡΙ είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...
Όμως αν το σχόλιό σας είναι χυδαίο, μην σας κακοφανεί αν δεν δημοσιευτεί...